درباره کشور ایران

کشور ایران

ایران

کشور ایران (با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران) میراث‌دار سرزمین کهن پارس، در جنوب غربی آسیا واقع است. مساحت این کشور بالغ بر ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع و سه برابر مساحت کشور فرانسه است. از شمال با ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان و دریای خزر همسایه است و از شرق با افغانستان و پاکستان. همسایگان غرب و شمال غرب آن به ترتیب عراق و ترکیه هستند و مرزهایش از جنوب به دریای عمان و خلیج‌فارس می‌رسد. پایتخت ایران، تهران است. در قلب خاورمیانه، ایران تنها کشوری است که در عین وسعت و جمعیت زیاد، از منابع هیدروکربن غنی برخوردار است و از دوران باستان دولتی مستقل داشته ‌است.

 

 

اطلاعات کلی

پرچم ایران مساحت:  ۱۹۵ ۶۴۸ ۱ کیلومترمربع
 جمعیت:  ۷۷،۲ میلیون نفر
 پایتخت:  تهران
زبان رسمی:   فارسی
واحد پول:   ریال ایران
رئیس جمهور:   آقای حسن روحانی
جشن ملّی:   ۲۲ بهمن (سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷)
دین رسمی:   اسلام ۹۹ درصد (شیعه: ۸۹ درصد و سنی: ۱۰ درصد)
ادیان دیگر:   کاتولیک، زرتشتی، یهودی

 

جغرافیا

جغرافیای ایران

ایران از چشم‌اندازهای بسیار متنوعی برخوردار است: از جنگل‌های هیرکانی و شالیزارهای نیمه‌گرمسیر گیلان تا سرد کوهستان و کویر لایزرع دشت لوت. در بخش کوهستانی، مناطق به دو بخش طبیعی تقسیم می‌شود: مناطق سردسیر ارتفاعات یا ییلاق و مناطق گرم یا قشلاق که گله‌ها در زمستان به سویش سرازیر می‌شوند. طبیعی‌است که شهرها و روستاها میان این دو منطقه، در دامنه‌ها واقع شده‌است.

 

 

 

 

سفر از فرانسه به مقصد ایران

سفر از فرانسه به مقصد ایران

فاصله‌ میان ایران تا فرانسه ۴۱۸۶ کیلومتر است. در هفته دو پرواز مستقیم شرکت ایران‌ایر از پاریس به تهران و برعکس صورت می‌پذیرد و این شرکت تنها شرکتی است که در این خط هوایی پرواز مستقیم دارد. مدت زمان پرواز ۵ ساعت و نیم و از فرورگاه امام خمینی تهران است. بهتر است مسافرین دوساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند. حدود پانزده پرواز اروپایی دیگر نیز در طول هفته در این مسیر پرواز می‌کنند و پس از جابجایی از شهرهای زوریخ، استانبول، فرانکفورت، رُم و بیروت عازم پاریس می‌شوند.

برای سفر زمینی مدت سفر بین ۵ تا ۷ روز است.

جمعیت ایران

ایران دارای جمعیتی جوان است (بر اساس مطالعات حداقل ۴۴درصد جمعیت کشور زیر ۱۵ سال است). به دلیل محدودیت‌های طبیعی تراکم جمعیت کشور نامتوازن صورت گرفته و غالب جمعیت در مناطق مرکزی و غربی کشور متمرکز شده‌است. متوسط تراکم ۴۰ نفر درکیلومتر مربع است.

فارسی‌زبان‌ها حدود ۶۰ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند. اقوام ایرانی غیرفارسی زبان شامل کرد (۷درصد)، بلوچ (۲ درصد)، لر (۲ درصد) و بختیاری است. به علاوه ترک‌های آذری زبان (۲۴ درصد) در قسمت شمال غربی و غرب متمرکز هستند. ترکمن‌ها (۲ درصد) در شمال‌شرق و ایل قشقایی ساکن جنوبند. اقوام عرب نیز با جمعیتی حدود ۲ درصد جمعیت کشور در جنوب غربی کشور سکونت دارند.

جوامع ایرانی کثیری نیز در کشورهای خارجی از جمله کانادا، ایالات متحده امریکا، کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس و ترکیه اقامت دارند.

ایران فرانسه
جمعیت (میلیون نفر) ۷۰.۰ ۶۲.۹
تراکم (نفر در کیلومتر مربع) ۴۰ ۱۰۸
رشد طبیعی جمعیت ۱.۲۱ ۰.۴
شاخص باروری ۲.۰۱ ۱.۸
امید به زندگی (سال) ۷۰.۲۵ ۷۸.۵
شهرسازی (درصد) ۶۳.۴ ۷۵.۶

 

آب و هوای ایران

آب و هوای مرکز ایران خشک قاره‌ای است، در تابستان‌ گرم، در زمستان سرد و رطوبت آن پایین است (و علتش این که رشته کو‌ه‌ها در برابر نفوذ باد و تأثیرات دریا دیواره‌ای می‌سازند) و نوسان دما بالاست. کرانه‌های خزر دارای آب و هوایی دریایی، مرطوب و معتدل هستند. اما در جنوب، یعنی در کرانه خلیج فارس و دریای عمان آب و هوا استوایی است.

در تهران میانگین دمای هوا در تیرماه ۳۰ درجه است و تا ۴۰ درجه نیز امکان گرم‌تر‌شدن دارد. در دی‌ماه میانگین دما ۲ درجه و بین ۱۰- تا ۱۰ درجه سانتیگراد در نوسان است. بارش سالانه ۲۳۰ میلی‌متر و رطوبت در تابستان ۳۰ درصد و در بهار ۴۸ درصد است.

شهرهای مهم ایران

تهران

تهران

پایتخت ایران حدود ۱۲ میلیون جمعیت دارد. بنای این شهر در قرن نهم میلادی گذاشته‌شده و رشد جمعیت در آن از قرن ۱۹ آغاز شد. در سال‌های ۱۸۹۰ به سبک شهرهای مدرن درآمد و تا میانه قرن بیستم به سوی صنعتی شدن نیز پیش‌رفت. امروزه تهران به یک مرکز سیاسی، اداری، تجاری (بازار بزرگ) و صنعتی (مانند متالورژی مواد غیرآهنی، ساخت ماشین‌آلات و خودرو، نساجی و سیمان‌، پالایشگاه نفت و غیره) تبدیل شده‌است.

 

 

مشهد

مشهدجمعیت این شهر ۲.۱ میلیون نفر است. مشهد مرکز استان خراسان رضوی است و در شمال‌شرق ایران، مرکزی برای تجارت و ارتباطات محسوب می‌شود. این شهر مرکز تولید غلات و همچنین صنعت (صنایع شیمیایی و غذایی، نساجی و فرش) است. مشهد مهم‌ترین شهر مذهبی شیعیان در ایران و سالانه پذیرای بیش از ۱۰۰ هزار زائر است.

 

 

اصفهان

اصفهان

اصفهان ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر که مرکز استان اصفهان هم هست در حاشیه شمالی زاینده رود واقع شده است. اصفهان پایتخت صفویان در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی بوده و غنای معماری آن، باغ‌ها و بازارهایش زبانزد است. همین ویژگی‌هاست که آن را به نصف جهان می‌شناسند. این شهر در مسیر جاده‌ ابریشم قرار دارد و همچنان جایگاه تجاری خود را حفظ کرده است. امروز اصفهان یک مرکز صنعتی، به‌ویژه صنعت نساجی نیز هست. علاوه بر نساجی، پالایشگاه‌ها و ساخت ماشین‌آلات نیز از صنایع اصفهان محسوب می‌شود. کشاورزی این شهر در قالب کشت پنبه، غلات، خربزه، انگور و تنباکو است.

تبریز

تبریز

جمعیت این شهر ۱.۵ میلیون نفر و در شمال غربی ایران واقع است. تبریز یک مرکز صنعتی مهم در زمینه ساخت ماشین‌آلات و پالایشگاه است. این شهر همچنین یکی از مراکز فرهنگی و دانشگاهی ایران است. از آثار تاریخی تبریز مسجد کبود را می‌توان نام برد که قدمتش به قرن ۱۵ میلادی می رسد.

 

شیراز

شیراز

جمعیت شیراز ۱.۷ میلیون نفر است. در جنوب غربی ایران و در قلب منطقه‌ای کشاورزی (با محصولات انگور، مرکبات، پنبه و برنج) قرار دارد. این شهر، مرکزی مهم برای صنایع دستی و تجارت (ازقبیل فرش و فلزکاری) به شمار می‌آید. شیراز در نزدیکی‌ بازمانده‌های پرسپولیس واقع شده و بناهای معماری فراوانی در خود جای دارد. از این‌رو این شهر از نظر گردشگری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

همچنین ببینید

لینک سازمانهای دولتی فرانسه

سایت‌های اینترنتی دولت فرانسه فرانسه:   http://www.france.fr رئیس جمهوری فرانسه:   http://www.elysee.fr مجلس ملّی:   http://www.assemblee-nationale.fr سِنا:   http://www.senat.fr …