آینده خرده فروشی

خرده‌فروشی به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی که شیوه خرید و فروش محصولات را به‌طور اساسی تغییر داده اند، در بحبوحه یک انقلاب است. نوآوری هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و بلاک چین، فرصت های هیجان انگیز جدیدی را برای خرده فروشان و مصرف کنندگان گشوده است.

اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه

هوش مصنوعی (AI): انقلابی در تجربه مشتری

هوش مصنوعی نقشی کلیدی در تحول خرده فروشی ایفا می کند. به لطف هوش مصنوعی، خرده فروشان می توانند حجم عظیمی از داده های مشتری را تجزیه و تحلیل کنند و  تمایلات و رفتارهای خرید را بهتر درک کنند.  هوش مصنوعی به کسب و کارها اجازه می دهد تا سفارشات محصول و خدمات را شخصی سازی کنند. بنابراین آنها می توانند یک تجربه خرید شخصی تر و مطمئن تر ارائه دهند.

ربات های چت  مجهز به هوش مصنوعی در سایت های تجارت الکترونیک و اپلیکیشن های پیام رسان به عنوان پول رایج شناخته شده اند. آنها خدمات فوری به مشتریان ارائه می دهند و ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در دسترس هستند. مشتریان می توانند سؤالات مربوط به محصول را مطرح، پیشنهادات را دریافت و مسائل را به سرعت و کارآمد حل کنند. علاوه بر این، از هوش مصنوعی برای بهبود لجستیک و مدیریت موجودی نیز بهره گرفته می شود.  الگوریتم های یادگیری خودکار می توانند روند تقاضا را پیش بینی کنند. بنابراین می‌توانید مسیرهای تحویل را بهینه و از هدر رفتن موجودی جلوگیری کنید. در ضمن،  هوش مصنوعی همچنین می تواند برای تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده استفاده شود.

اینترنت اشیا (IoT): همگرایی بین دنیای فیزیکی و دیجیتال

اینترنت اشیا با ایجاد یک همگرایی یکپارچه بین دنیای فیزیکی و دیجیتال، در حال متحول کردن خرده فروشی است. به لطف  حسگرهای هوشمند تعبیه شده در محصولات، مکان‌های ‌فروش در خرده فروشی و انبارها، خرده‌فروشان می‌توانند در دسترس بودن موجودی را در زمان واقعی ردیابی کنند. این قابلیت به آنها اجازه می دهد تا سطوح عملکرد را نظارت کرده و کارایی عملیاتی را بهبود بخشند.

در فروشگاه‌های فیزیکی، اینترنت اشیا،  امکان ارائه تجربه‌های خرید تعاملی و واقعی را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، آینه‌های هوشمند مجهز به واقعیت افزوده به مشتریان این امکان را می‌دهند که به صورت مجازی لباس‌ها را بدون پوشیدن آن‌ها امتحان کنند. برچسب های الکترونیکی روی محصولات می توانند فوراً اطلاعات قیمت و تخفیفها را نشان دهند. بنابراین مدیریت قیمت ها را بطور مستقیم و همزمان تسهیل می کنند. برای خرده فروشان آنلاین، اینترنت اشیا فرصت های هیجان انگیزی را نیز ارائه می دهد. دستگاه‌های متصل، مانند بلندگوهای هوشمند، به مشتریان اجازه می‌دهند تا با ارسال سفارشات صوتی برای خرید محصولات، فرآیند خریدی ساده‌تر و راحتی بیشتری را تجربه کنند.

بازاختراع تجربه خرید :(AR) واقعیت افزوده

واقعیت افزوده با قادر ساختن مشتریان به مشاهده مجازی محصولات ، تجربه خرید را متحول می کند. و همه این تجربه در محیط مشتری و قبل از خرید محصول اتفاق می افتد. اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده به مشتریان این امکان را می‌دهند  تا چگونگی قرارگیری مبلمان در اتاق نشیمنشان ، تناسب لباس در تنشان ، یا چگونگب تطابق محصولات زیبایی با رنگ پوستشان را ببینند. این فناوری نه تنها یک تجربه خرید واقعی را فراهم می کند، بلکه تعداد بازگرداندن محصولات را نیز کاهش می دهد، زیرا مشتریان قبل از خرید، تصور بهتری از ظاهر و اندازه اقلام دارند. واقعیت افزوده همچنین برای بهبود تعامل در فروشگاه استفاده می شود. خرده فروشان می توانند با استفاده از این فناوری و با افزودن عناصر تعاملی و مجازی به فضای خرده فروشی خود، تجربه خرید منحصر به فردی ایجاد کنند. به عنوان مثال، در یک فروشگاه اسباب‌بازی، کودکان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده در گوشی‌های هوشمند خود با شخصیت‌های کارتونی ارتباط برقرار کنند.

بلاک چین: شفافیت بیشتر در زنجیره تامین

بلاک چین یک فناوری دفتر کل توزیع شده ای است که شفافیت بیشتری را ارائه میدهد و برای شما امکان ردیابی بهتر در زنجیره تامین را فراهم می نماید. به لطف بلاک چین، خرده فروشان می توانند مسیر کامل محصولات را از مبدأ تا مقصد نهایی، با ثبت هر مرحله از زنجیره ارزش دنبال کنند.

بدینوسیله  مشتریان می توانند از اصالت و منشأ محصولات مطلع شوند که این امر به ویژه برای محصولات لوکس و محصولات مدت دار  و زیست محیطی است. بلاک چین همچنین می تواند از تقلب جلوگیری و اعتماد مصرف کنندگان به برندها را تقویت کند. با استفاده از  این فناوری، خرده فروشان می توانند سوابق تغییرناپذیری از داده های محصول ایجاد کنند، که شامل جزئیات مواد خام، فرآیندهای تولید یا شرایط حمل و نقل. این افزایش قابلیت ردیابی، تأیید منشأ اخلاقی محصولات را قادر ساخته و تضمین می نماید که محصولات استانداردهای توسعه پایدار و ایزو را رعایت نمایند.

 

همچنین ببینید

آگهی دعوت مجمع عمومی عادی سالیانه(نوبت دوم) اتاق بازرگانی و صنایع ایران

  آگهی دعوت مجمع عمومی عادی سالیانه(نوبت دوم) اتاق بازرگانی و صنایع ایران   جهت …