درباره کشور فرانسه

معرفی فرانسه

فرانسه

فرانسه، با عنوان کامل جمهوری فرانسه، دولتی جمهوری بر مبنای قانون اساسی است که بخش اعظم سرزمینش در اروپای غربی واقع شده، امّا در عین حال سرزمین‌های متعدّدی را نیز در قاره‌ی امریکا و در اقیانوس‌های هند و آرام در سیطره خود دارد. پایتخت آن پاریس، زبان رسمی‌اش فرانسوی و واحد پول آن یورو است. شعار این کشور آزادی، برابری و برادری است. پرچم آن متشکل از سه رنگ آبی و سفید و سرخ است که به صورت افقی درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. سرود ملّی این کشور مارسیِز نام دارد.

کشور فرانسه در سده‌های آغازین قرون وسطی بنیان‌گذاری شده و به دلیل دارا بودن فرهنگ و ارزش‌های دموکراتیک و جمهوری‌خواهانه در تاریخ جهان تأثیر به‌سزایی داشته‌است. استعمار این کشور در امریکا، آسیا، افریقا، اقیانوسیه و همچنین پیشگامی آن در تأسیس اتحادیه اروپا نیز از وقایع تأثیرگذار در تاریخ محسوب می‌شود. فرانسه از قدرت‌های هسته‌ای و یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت ملل متحد است.

بنابر نرخ بازار ارز، فرانسه در سال ۲۰۰۹ پنجمین قدرت اقتصادی جهان شناخته‌شد. اقتصاد این کشور بر پایه‌ی سرمایه‌داری و مداخله‌ی دولت در امور اقتصادی است. این کشور یکی از پیشگامان صنایع کشاورزی، مهندسی پرواز، خودرو، محصولات لوکس و همینطور جهانگردی و هسته‌ای به شمار می‌رود.

 

اطلاعات کلی فرانسه

فرانسه 

مساحت:   ۶۴۳۸۰۱ کیلومتر مربع
 جمعیت:   ۶۷.۲ میلیون نفر
 پایتخت:   پاریس
زبان رسمی:   فرانسوی
واحد پول:   یورو
رئیس جمهور:   امانوئل مکرون
نخست‌وزیر:   ادوارد فیلیپ
جشن ملّی:   ۱۴ ژوئیه (انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹)
سرود ملی:   مارسیِز
ادیان:   ۵۱% کاتولیک، ۳۱% بدون‌مذهب، ۴% مسلمان، ۳% پروتستان، ۱% یهودی

 

جمعیت فرانسه

مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی (INSEE) شمار ساکنان فرانسه را حدود ۶۵.۴ میلیون نفر در اوّل ژانویه ۲۰۱۰ برآورد کرده است. حدود ۶۴.۷ میلیون نفر داخل و خارج از مرزها ساکنند و ۶۲.۸ میلیون نفر در فقط داخل فرانسه زندگی می‌کنند. حدود ۱% جمعیت جهان در فرانسه سکونت دارد. از سال ۱۸۰۱ یک سرشماری ملّی با فاصله‌‌ی زمانی معین در فرانسه برگزار می‌شد، اما از ژانویه ۲۰۰۴ این سرشماری هرساله در شهرستان‌هایی که بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در آن سکونت دارند صورت می‌گیرد و بخش‌های آن‌سوی آب مشمول آن نمی‌شوند. سرشماری در باقی بخش‌ها هر پنج سال انجام می‌شود.

پس از قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ که رشد جمیت در فرانسه تقریباً ضعیف شد‌، این کشور شاهد دوران گذار جمعیتی سریع و نامحسوسی بود. امروز رشد جمعیت در فرانسه در میان قوی‌ترین میزان رشد جمعیت در اروپا جای دارد. میزان زاد‌ و ‌ولد در فرانسه از میانگین اروپا بیشتر بوده (۸۲۱۰۰۰ تولد در سال ۲۰۰۹ در مقابل ۵۳۶۰۰۰ فوت) و شاخص مهاجرت نیز مثبت است (حدود ۷۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۰۹). مطابق این ارقام جمعیت فرانسه در سال ۲۰۰۹ به میزان ۰.۵۴% رشد پیداکرد.

از سویی نیز ساختار هرم سنی از آغاز قرن ۲۱ متحول شده است. میزان جمعیت مسن به دلیل افزایش امید به زندگی (فرانسه درشمار کشورهایی‌است که بالاترین میزان امید به زندگی را دارند) و میانسالی نسل سال‌های اوج زاد و ولد افزایش پیدا کرده‌است. به این ترتیب، از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹ درصد جمعیت فرانسوی‌های بالای ۶۰ سال از ۱۷ به ۲۲% افزایش یافت. بر اساس برآورد INSEE این افراد تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک سوم جمعیت فرانسه را تشکیل خواهند داد.

مهاجرت، جمعیت خارجی‌ها و اقلیت‌های حاضر در فرانسه

در سال ۲۰۱۰، فرانسه پذیرای ۶.۷ میلیون مهاجر (یعنی کسانی که خارج از مرزهای این کشور متولد شده‌اند) بود. تعداد این مهاجران معادل ۱۱% جمعیت کشور است. فرانسه از نظر مهاجرپذیری در جهان، پس از ایالات متحده (۴۲.۸ میلیون نفر)، روسیه (۱۲.۳ میلیون نفر)، آلمان (۹.۱ میلیون نفر)، عربستان سعودی (۷.۳ میلیون نفر) و کانادا (۷.۲ میلیون نفر) در جایگاه ششم قرارگرفته، اما در مقابل از بریتانیا (۶.۵ میلیون نفر) و اسپانیا (۶.۴ میلیون نفر) گوی سبقت را ربوده است. در سال ۲۰۰۸، شمار فرزندان مهاجران، یعنی نسلی که به طور مستقیم فرزند یک یا دو مهاجر باشد، ۶.۵ میلیون نفر بود، که این تعداد نیز معادل همان ۱۱% جمعیت کل است. ازین میان، سه میلیون نفر از فرزندان هر دو والدشان مهاجر بودند. اکثر مهاجران از اتحادیه اروپا (۳۴%)، مغرب (۳۰%)، آسیا (۱۴% که یک سوم آن‌ها از ترکیه هستند) و از جنوب صحرای افریقا (۱۱%) آمده‌اند.

به طور میانگین، درآمد مهاجران در مقایسه با افراد غیر مهاجر از یک سوم هم پایین‌تر است. تعداد مهاجران تحصیل‌نکرده دوبرابر غیرمهاجران و تعداد مهاجرینی که زیر خط فقر به سر می‌برند سه برابر افراد غیر مهاجر است.

آب و هوای فرانسه

آب و هوای فرانسه آب و هوایی معتدل و همانند باقی مناطق اروپای غربی متأثر از جوّ پرفشار اطلس شمالی است، که البته دارای تنوع منطقه‌ای و محلی قابل توجهی نیز هست. درحال حاضر شش حوزه‌ی بزرگ آب و هوایی در فرانسه وجود دارد:

  • ربع شمال غرب  کشور در حوزه‌ی آب و هوایی بروتون است که در پاریس و فلاندر با تغییراتی همراه است. ویژگی این حوزه دمای مطبوع، نوسان پایین دما و بارش‌های نسبتاً شدید آن است.
  • در جنوب  حوزه‌ی اَکیتن دارای همان مشخصه‌های حوزه بروتون اما با دمای بالاتر است.
  • در شمال شرق حوزه‌ی لورِن دارای ویژگی‌های نیمه قاره‌ای است که زمستانی سرد دارد و میزان بارش‌ها کمتر از ناحیه‌ی غرب است.
  • در سواحل دریای مدیترانه حوزه‌ی پروانسال آفتابی شدید، تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی معتدل و مرطوب دارد.
  • درمیان حوزه‌های لورن و پروانسال حوزه‌ی دانوب منطقه‌ای میانی محسوب می‌شود که با نوسان دمای شدید همراه است.
  • حوزه‌ی کوهستانی مربوط به مناطق مرتفع است که زمستانی سرد و مرطوب همراه با بارش شدید برف دارد.

در مقابل بخش بزرگی از سرزمین‌های فرا مرزی فرانسه دارای اقلیم گرمسیری (با تنوع بسیار بالا) است. البته گویان (با اقلیم استوایی)، سن-پیِر-میکلون (با اقلیم اقیانوسی) و سرزمین‌های جنوبی و جنوبگانی فرانسه (با اقلیم قطبی و اقیانوسی) ازین اصل مستثنا هستند.

کشور فرانسه با تغییرات اقلیمی مواجه است که نتایج تأثیرگذاری به همراه دارد: طوفان‌ (مانند طوفان سال ۱۹۹۹ که باعث واژگونی ۷% درختان جنگل‌ها شد)، موج گرما (مانند گرمای سال ۲۰۰۳ در اروپا که موجب مرگ ۱۵۰۰۰ نفر شد)، آتش‌سوزی و طغیان رودها.

 

پاریس

پاریس

پاریس پرجمعیت‌ترین شهر فرانسه و پایتخت این کشور است. این شهر کنار بخشی از رود سِن قرار دارد. در سال ۲۰۰۷ جمعیت شهر پاریس حدود ۲.۲ میلیون نفر بوده است. پاریس و حومه‌ی آن که شهرک‌های اطراف را نیز دربر دارد، در سال ۲۰۰۷ حدود ۱۱.۸ میلیون نفر جمعیت داشت. این محدوده‌ی شهری از پرجمعیت‌ترین محدوده‌های شهری در اروپاست. واقع شدن پاریس در مسیرهای تجارت زمینی و آبی، در قلب منطقه‌ای غنی از محصولات کشاورزی، آن را تبدیل به یکی از اصلی‌ترین شهرهای فرانسه کرده است. پاریس با بناهایی (کاخ‌ها و کلیساها) که در خود دارد از نظر تاریخی نیز جایگاه مهمی در جهان دارد. نقش این شهر در مناسبات سیاسی و اقتصادی نیز قابل توجه است. از آنجا که این شهر نماد فرهنگ فرانسه به شمار می‌رود، در دهه‌ی اول قرن ۲۱ هرساله نزدیک به ۳۰ میلیون بازدیدکننده را به سوی خود کشید. جایگاه پاریس در دنیای مُد و لوکس نیز اهمیت فراوانی دارد.

پاریس پایتخت اقتصادی و تجاری فرانسه است و در جایگاه اوّل مالی و بورس قرار دارد. این شهر با تولید ناخالص داخلی ۵۵۲.۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۸ از جمله بزرگترین فعالان اروپا محسوب می‌شود. تراکم مسیرهای خط آهن، بزرگراه‌ها و فرودگاه‌های آن که شبکه‌ی هواپیمایی فرانسه و اروپا را پیوند می‌دهد، در حمل و نقل‌های بین المللی نقطه‌ی تلاقی مهمی به‌شمار می‌رود.

بزرگترین بخش اقتصادی پاریس در بخش گردشگری‌است که شامل تفرّجگاه‌ها (کافه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و بخش‌های مربوط به آن) و بازدید‌ شغلی (نمایشگاه‌ها و نشست‌ها و غیره) می‌شود. پاریس امروزه در حال رقابت با شهرهای شرق و جنوب اروپاست که هزینه‌ی گردشگری پایین‌تری دارند. مادرید در عرصه‌ی گردشگری تفریحی و وین و میلان نیز در برگزاری نمایشگاه‌ها و نشست‌ها رقیبی جدّی برای پاریس هستند. هتل‌های پاریس درعین تنوع بالا، در مقایسه با هتل‌‌های ۲ و ۳ ستاره‌ی دیگر پایتخت‌های اروپایی هزینه‌ی بسیار پایین‌تری دارند. به علاوه پاریس به‌خاطر زیبایی‌ و شکوهش با عطرها، مُد و غذاهایش نیز شهره است. شهر پاریس اکثر فرصت‌های شغلی ناحیه را درخود جای داده‌است. در سال ۲۰۰۴، با حدود ۱۶۵۰۶۰۰ فرصت شغلی، این شهر ۳۱% اشتغال بخش خصوصی را درخود داشت و این در حالی‌بود که فرصت اشتغال در شهرستان او-دو-سن ۸۴۸۲۰۰ (۱۶%) مورد بوده است.

لیون

لیون

شهر لیون در جنوب‌شرق فرانسه، جایی که رودهای رُن و سائون به هم می‌رسند قرار دارد. موقعیت این شهر برای جابجایی از شمال به جنوب اروپا اهمیتی راهبردی دارد. لیون در فاصله‌ی ۴۷۰ کیلومتری پاریس، ۳۲۰ کیلومتری مارسِی، ۱۶۰ کیلومتری ژنو و ۲۸۰ کیلومتری تورین واقع است. به لحاظ تاریخی، این شهر شهری‌است صنعتی که صنایع پتروشیمی موجود در کناره‌ی رود رُن را در خود جای داده‌ و به تدریج بر بخش‌های فعالیت صنعتی مهم مانند داروسازی و زیست‌فناوری متمرکز شده‌است. لیون همچنین با داشتن ۴ دانشگاه و تعداد زیادی مدارس عالی بزرگ، دومین شهر دانشجویی در فرانسه است. بالاخره این‌که میراث معماری ارزشمندی در این شهر به‌جا مانده و ازین‌رو است که بخش تاریخی لیون در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌ شده‌است. از لحاظ جمعیت، این شهر با داشتن ۴۷۲۳۳۰ نفر جمعیت، سومین بخش پرجمعیت فرانسه است.

میزان تولید ناخالص داخلی لیون و حومه‌ ۵۲ میلیارد یورو است که در فرانسه پس از تولوز و مارسِی در رتبه‌ی دوم قرار دارد. ازین‌رو این شهر میل زیادی به قرارگرفتن در جایگاه جهانی دارد که البته با فیلادلفیا، آتن و بمبئی هم‌تراز است. قرار گرفتن این شهر در تلاقی مسیرهای ارتباطی آن را درشمار شهرهای حائز اهمیت می‌آورد. لیون دارای پیشینه‌ای طولانی در نوآوری‌ در زمینه‌های اقتصادی و فن‌آوری دارد: بانک و چاپ در دوران نوزایی (رنسانس)، سپس مهندسی مکانیک و پژوهش علمی در پزشکی، فیزیک، ویروس‌شناسی و غیره. می‌توان حوزه‌های بسیاری نام برد که لیون در آن‌ها پرآوازه است: مکانیک، نساجی، بهداشت، شیمی و داروسازی. شهر لیون به منظور ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌ها در ناحیه‌ی خود با فعالان بخش دولتی مانند آدرلی، اتاق بازرگانی و صنایع لیون و لوگران لیون، مشغول به همکاری است. علاوه بر این، در عرصه‌ی بین‌المللی این شهر نشان Onlylyon را از خود دارد.

مارسِی

مارسی

مارسی با وسعت بیش از ۲۴۰ کیلومتر مربع، در جنوب‌شرقی فرانسه در کنار دریای مدیترانه واقع است. این شهر به لحاظ وسعت پنجمین شهر فرانسه به‌شمار می‌رود. مارسی مهمترین شهر بندری فرانسه در حاشیه‌ی دریای مدیترانه و چهارمین شهر بندری مهم اروپاست. این شهر با جمعیت ۸۵۲۳۹۵ نفر در سال ۲۰۰۷، دومین بخش پرجمعیت فرانسه محسوب می‌شود.

مارسی از اصلی‌ترین بنادر ماهی‌گیری در سواحل مدیترانه در فرانسه است. در منطقه‌ی ساحلی مارسی در حال حاضر تنها ۲۶۰ دریانورد بروی ۱۲۵ کشتی به‌صورت سنّتی به ماهی‌گیری مشغولند که صید سالانه‌شان به حدود ۱۰۰۰ تن می‌رسد. مارسی دومین قطب منطقه‌ای مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه محسوب می‌شود.

دانشگاه‌های اِکس– مارسی و دیگر نهادها (مؤسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی، مؤسسه ملی تحقیقات کشاورزی) با دارا بودن ۱۰۰ ساختار عملیاتی پژوهشی و خدماتی و ۷۵ واحد پژوهشی، فعالانه در پژوهش‌ها مشارکت دارند. این پژوهش‌ها در سطح جهانی و هریک در حوزه‌ی خود پیشگام هستند.

سه پژوهشگر از مارسی در «ساخت خون جهانی» مشارکت داشته و دانشمندانی از مارسی فراسیاره‌های تاز‌ه‌ای کشف کرده‌اند. تمام حوزه‌های اصلی پژوهش در این تحقیقات موجود است اما دراین میان، علوم حیاتی و همچنین علوم انسانی و اجتماعی (فیزیک هسته‌ای و ذرات، ریاضی، فیزیک نظری و ماده‌ی چگال، علوم نانو در مکانیک، آکوستیک، اپتیک، لیزر، مواد، فناوری اطلاعات و مهندسی و غیره) دارای اولویت هستند.

مقرّ برخی نهادهای بین‌المللی و پژوهشی همچون مؤسسه‌ی پژوهش برای توسعه، کمیسیون مدیترانه شهرها و دولت‌های محلی متحد یا شورای جهانی آب نیز در مارسی است. دفتر محلی سازمان ملل متحد در بخش توسعه‌ی صنعتی، یکی از شعبات بانک جهانی و یکی از دفاتر سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز در مارسی واقع است.

لیل

لیل فرانسه

لیل شهری است در شمال فرانسه با جمعیت ۲۲۵۷۸۹ نفر در سال ۲۰۰۷، که ۱.۱ میلیون نفر در حومه‌ی آن در ۸۵ بخش سکونت دارند. افول صنایع نساجی و ماشین‌آلات از سال‌های ۱۹۶۰ آغاز یک بحران طولانی در لیل بود که تا سال‌های ۱۹۹۰ ادامه یافت؛ پس از آن بود که این شهر با بها دادن به بخش خدمات و احیای محله‌های بحران‌زده چهره‌ی دیگری به خود گرفت. اصلی‌ترین نمادهای احیای شهر لیل این موارد است: ساخت محله‌ی تجاری جدید اورالیل از سال ۱۹۸۸، راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در سال ۱۹۹۳ و خط آهن یورواستار در سال ۱۹۹۴، توسعه‌ی یک قطب دانشگاهی در اوایل سال ۲۰۰۰ با ظرفیت پذیرش حدود ۱۰۰۰۰۰ دانشجو، کسب عنوان «شهر هنر و تاریخ»، برگزاری جشن‌های لیل در سال ۲۰۰۴ و دریافت لقب پایتخت فرهنگی اروپا.

لیل در طول تاریخ همواره از لحاظ پیشینه‌ی صنعتی و تجاری بسیار غنی بوده‌است. این شهر را در حوزه‌ی محصولات کشاورزی و غذایی با آسیاب‌ها و در نساجی با نخ‌ریسی و در مکانیک با صنعت خودرو و راه آهن می‌شناسند. برخی از نام‌های شناخته‌شده در فرانسه، مانند فروشگاه‌های لوازم خانگی بولانژه یا نانوایی‌های پُل، در لیل پاگرفته‌اند. این شهر از دیرباز جزء مراکز مالی دست اوّل در بانکداری و بیمه نیز بوده‌است. با این حال لیل امروزه به طور عمده به یک مرکز امور اداری و ارائه‌ی خدمات دولتی یا خصوصی برای دیگر فعالیت‌ها تبدیل شده‌است.

تولوز

تولوز فرانسه

تولوز در جنوب‌غربی فرانسه واقع شده که با ۴۳۹۵۵۳ نفر جمعیت در سال ۲۰۰۸، چهارمین بخش پرجمعیت این کشور است. این شهر با معماری منحصر به‌فرد خود، به خاطر رنگ مصالح ساختمانی سنتی‌ اش، آجرهای سفالی، «شهر صورتی» لقب گرفته‌است.

تولوز که شرکت ایرباس در آن پاگرفته، امروز از قطب‌های فناوری اروپاست که در صنایع پیشگامی چون هوانوردی، انفورماتیک و صنایع فضایی فعال بوده و مؤسسات پژوهشی فراوانی دارد. این شهر با پذیرش ۹۴۰۰۰ دانشجو در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ چهارمین شهر دانشجوپذیر در فرانسه به‌شمار می‌رود. سالن همایش، کتابخانه و مرکز سمعی بصری ژوزه کابانیس، زنیت، موزه هنرهای معاصر و مدرن اَباتوار، شهرک اِسپَس و همینطور تئاتر ملی تولوز از امکانات ارزنده‌ی فرهنگی این شهر هستند.

نیس

نیس فرانسه

نیس در جنوب‌شرقی فرانسه در کناره‌ی دریای مدیترانه و در فاصله‌ی حدوداً ۳۰ کیلومتری مرز ایتالیا قرار دارد. این شهر از لحاظ جمعیت با ۳۴۸۷۲۱ نفر در سال ۲۰۰۷، پنجمین شهر پرجمعیت فرانسه است. نیس که میان دریا و کوهستان واقع‌شده و به مرکز اقتصادی سواحل لاجوردی مدیترانه تبدیل شده، از مواهب طبیعی مهمی نیز برخوردار است. گردشگری، تجارت و ادارات دولتی و خصوصی در فعالیت اقتصادی این شهر نقش مهمی ایفا می‌کنند. این شهر در پذیرش مسافر در فرانسه دارای رتبه‌ی دوم است و سالانه پذیرای ۴ میلیون گردشگر می‌باشد. همچنین سومین فرودگاه مهم فرانسه و دو کاخ کنگره برای برگزاری ملاقات‌های تجاری در نیس وجود دارد. همچنین این شهر دارای یک دانشگاه و مراکز تجاری بسیاری است.

بوردو

بوردو فرانسهبوردو در جنوب‌غرب فرانسه واقع است. جمعیت آن در سال ۲۰۰۷، در شهر ۲۳۵۱۷۸ نفر و در حومه‌ ۸۰۹۲۲۴ نفر بوده و نهمین شهر پرجمعیت فرانسه محسوب می‌شود.

بخش خدمات در ناحیه‌ی ژیروند به خاطر جذبه‌ی تجاری آن و همچنین تمرکز خدمات مربوط به شرکت‌ها در آن، بیش از باقی بخش‌ها فعالیت دارد. حدود ۸۰% جمعیت شاغل در این منطقه متمرکزند که ۵۲% آن‌ها در بخش خدمات فروش و غیرآن فعالند، ۱۵% در بخش تجارت، ۹% حمل‌و‌نقل و ۴% فعالیت مالی (۱۸۰ مؤسسه مالی) دارند. علاوه بر این‌ها گردشگری نیز در این منطقه پررونق است.

نانت

نانت شهری است در غرب فرانسه که در کناره‌های رود لوار و در ۵۰ کیلومتری اقیانوس آتلانتیک قرار‌دارد. نانت را شهر هنر و تاریخ می‌شناسند. این شهر که در سال ۲۰۰۷ جمعیتش ۲۸۳۰۲۵ نفر بوده، ششمین بخش پرجمعیت فرانسه است.

شهرستان‌های این شهر در زمینه‌ی تولید محصولات کشاورزی و غذایی در سطح ملی حائز رتبه‌ی اوّل هستند. نانت همچنین دومین قطب مهندسی پرواز در فرانسه است. علاوه بر آن، نانت در تولید چوب و مصالح از مناطق بااهمیت قلمداد می‌شود. نوآوری‌های این منطقه در حوزه‌ی زیست‌فناوری، بهداشت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و کامپوزیت‌ها زبانزد است (این شهر در ژن‌درمانی پیشرو و در پیمانکاری الکترونیک در فرانسه در جایگاه اول است). چهار قطب رقابتی در نانت از سوی دولت به رسمیت شناخته شده که این قطب‌ها می‌توانند نسبت به تأسیس شبکه‌ی آموزش عالی و مراکز پژوهشی در سطوح بالا اقدام کنند. در نانت ۲۰۰۰ پژوهشگر در ۲۰۰ آزمایشگاه مشغول تحقیق هستند.

استراسبورگ

استراسبورگاستراسبورگ در شمال‌شرق فرانسه و در سمت چپ کناره‌ی رود رَن واقع شده‌است. این شهر از سال ۱۹۴۹ مقرّ شورای اروپا، از سال ۱۹۹۲ مقرّ مجلس اروپا و از سال ۱۹۹۸ مقرّ دادگاه حقوق بشر اروپا در کاخ حقوق بشر است. ازین‌رو به این شهر لقب پایتخت اروپا نیز داده‌اند.

شهر استراسبورگ نهمین بخش پرجمعیت فرانسه و از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی شمال‌شرقی این کشور است. به‌دلیل‌ هم‌مرزبودن با کشور آلمان، استراسبورگ عمدتاً دوفرهنگ را درخود دارد. از تاریخ پرفرازونشیب این شهر، میراث معماری چشمگیری برجا مانده‌است. تمام قسمت مرکزی شهر که در گراند-ایل واقع است، از سال ۱۹۹۸ ازسوی سازمان یونسکو جزء میراث جهانی بشر ثبت شده که کلیسای نوتردام استراسبورگ و محله‌ی پُتیت فرانس از جمله آثار آن است. استراسبورگ همچنین نماد آشتی فرانسه و آلمان و در دیدی جامع‌تر نماد اتحادیه‌ی اروپا محسوب می‌شود. این شهر درگذر سال‌ها در زمینه‌های سیاست، فرهنگ و نهادها جایگاه ویژه‌ای یافته‌است. استراسبورگ، نیویورک و ژنو تنها شهرهایی‌اند که با آن‌که پایتخت نیستند مقرّ سازمان‌های بین‌المللی شده‌اند. استراسبورگ از شهرهایی‌است که نشست‌های بین‌المللی در آن برگزار می‌شود.

استراسبورگ به لطف شرایط جغرافیایی همواره گذرگاه کالاها و مسافران بوده‌است. در مرکز اروپا، استراسبورگ نقطه‌ی تلاقی یکی از محورهای شمال به جنوب است که طی تاریخ بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته‌ و علاوه برآن گذرگاه یکی از محورهای غرب به شرق اروپا نیز همین شهر است. درکنار رود رَن جابجایی از مسیر آب نیز میسر است. همانند دیگر شهرهای بزرگ، فعالیت غالب در این شهر در بخش خدمات سازماندهی شده که بخش عمده‌ی آن مربوط به فعالیت‌های مالی، پژوهش و مشاوره به شرکت‌هاست. البته نباید از سهم صنعت، به‌خصوص در حومه‌ی این شهر، چشم‌پوشی‌کرد. دفتر بسیاری از شرکت‌ها بزرگ در شهر استراسبورگ است. دو قطب رقابت نیز در این شهر هست که یکی با رویکرد جهانی در زمینه‌ی نوآوری در درمان پژوهش می‌کند و دیگری با رویکرد ملی درباره‌ی خودروها در آینده فعالیت دارد. این دو قطب راه را برای تأسیس شرکت‌هایی در بخش خودرو و داروسازی هموار کرده‌اند.

همچنین ببینید

لینک سازمانهای دولتی فرانسه

سایت‌های اینترنتی دولت فرانسه فرانسه:   http://www.france.fr رئیس جمهوری فرانسه:   http://www.elysee.fr مجلس ملّی:   http://www.assemblee-nationale.fr سِنا:   http://www.senat.fr …