حضور ۴۱ میلیون سهامدار در بورس/ برنامه‌های آینده برای بازار سرمایه

حضور ۴۱ میلیون سهامدار در بورس/ برنامه‌های آینده برای بازار سرمایه

ایسنا: رئیس سازمان بورس گفت: تا پایان مهر ۱۴۰۲ بیش از ۶۱ میلیون کد سهامداری صادر شده و اکنون از این تعداد حدود ۴۱ میلیون سهامدار در بازار فعال هستند.

مجید عشقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جزییاتی از اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس و مروری بر اهم اقدامات گذشته و برنامه های پیش روی سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازار سرمایه بورس طی دو سال و نیم گذشته اظهارکرد: در این دوره از مدیریت سازمان بورس پس از نوساناتی که طی سال های گذشته بر بازار حاکم شده بود همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا برنامه‌های این سازمان را به سمت ایجاد تعادل در معاملات بازار، کاهش ضرر و زیان های احتمالی سرمایه گذاران و نیز بازگشت اعتماد از دست رفته سهامداران پیش ببریم که در این راستا اقدام به راه‌اندازی ابزارهای جدید و نیز ایجاد زمینه برای توسعه بازار از طریق تقویت نظام نظارتی هوشمند،  افزایش شفافیت و ارتقاء نظام حاکمیت شرکتی کردیم.

وی نظارت بر حسن اجرای قانون بازار سرمایه را به عنوان اصلی‌ترین وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی کرد و افزود: طبق آخرین آمار ارایه شده تعداد ۸۵۶ شرکت سهامی عام ثبت شده (ناشر) و بیش از یک هزار نهاد مالی با نظارت سازمان بورس و اوراق‌بهادار در حال فعالیت هستند که تا پایان مهر ۱۴۰۲ بیش از ۶۱ میلیون کد سهامداری صادر شده و اکنون از این تعداد حدود ۴۱ میلیون سهامدار در بازار فعال هستند.

تنوع بخشی در روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم 

عشقی به تنوع بخشی در روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم  برای حمایت از سهامداران اشاره کرد و اظهار داشت: این سازمان به منظور ایجاد زمینه برای کسب بازدهی مناسب سهامداران تازه‌وارد از بورس راه را برای ورود سرمایه‌های خرد به بازار از طریق صندوق‌های سرمایه هموارتر کرد.

«سهام یار»، زمینه‌ساز ایجاد آرامش در بازار سرمایه  

رئیس سازمان بورس به استفاده از بیمه پورتفوی سهامداران خرد (سهام‌یار) با هدف ایجاد آرامش در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: سازمان بورس در آبان ۱۴۰۱  بیمه سبد سهام سهامداران حقیقی که ارزش پرتفوی آنها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بود را در دستور کار قرار داد و این اقدام ضمن جلوگیری از روند نزولی بازار سهام زمینه بازگشت آرامش را به این بازار فراهم کرد که بیش از نیم میلیون سهامدار از این طرح استقبال کردند.

اقدامات سازمان بورس در زمینه بهبود بخشیدن وضعیت بازار سرمایه

وی در ادامه صحبت‌های خود با ایسنا به نمایش رایگان عمق مظنه برای همه سهامداران و به‌صورت رایگان برای اولین بار، افزایش دامنه نوسان، کاهش صف‌های معاملاتی، افزایش دامنه نوسان تا هفت درصد، افزایش نقدشوندگی با حذف حجم مبنا را به عنوان دیگر اقدامات این سازمان برای بهبود بخشیدن وضعیت بازار سرمایه معرفی کرد.

پرداخت سود از طریق سامانه سجام

عشقی در ادامه به اقدامات سازمان بورس در زمینه پرداخت سود از طریق سامانه سجام اشاره و اعلام کرد: هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق‌بهادار در بهمن ۱۴۰۱ اقدام به تصویب الزام پرداخت کامل سود به صاحبان سهام حداکثر تا چهارماه پس از تصمیم مجمع عمومی کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با تاکید بر تصمیم‌گیری سازمان بورس برای سودهای رسوبی شرکت‌ها افزود: پیگیری‌های مستمر سازمان بورس باعث شد تا سود انباشته سهامداران بدون مراجعه به بانک از طریق سجام به حساب آنها پرداخت شود که این روند پرداخت‌ها همچنان ادامه دارد.

اقدامات سازمان بورس برای توسعه خدمات و ابزارهای سرمایه‌گذاری

به گفته وی، به دنبال تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسوولان سازمان بورس اقدامات دیگری مانند راه‌اندازی سامانه توثیق الکترونیکی سهام، الکترونیکی شدن صدور گواهی حق تقدم، سامانه یکپارچه صدور مجوز نهادهای مالی، ارتقای شفافیت و سهولت در صدور مجوزها و صدور الکترونیکی گواهی تمکن مالی در سازمان با هدف توسعه خدمات و ابزارهای سرمایه‌گذاری در دستور کار مدیران این سازمان قرار گرفت.

صدور صدها مجوز فعالیت صندوق و نهاد مالی 

عشقی در ادامه با تاکید بر شکسته شدن فضای انحصاری صدور مجوزها اظهار کرد: سازمان بورس طی دو سال گذشته علاوه بر صدور مجوز کارگزاری‌های جدید که چندین سال صادر نشده بود، اقدام به صدور صدها مجوز فعالیت صدها صندوق و نهاد مالی کرد.

ادامه خبر را از لینک زیر دنبال نمایید.

isna.ir/xdQSnG

همچنین ببینید

تسلا بازارهای جهانی را تکان داد

تسلا بازارهای جهانی را تکان داد ایسنا: تسلا پس از کاهش قیمت‌های ایالات‌متحده، قیمت‌ها را …