بازار محصولات نانوی ایرانی به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: بازار محصولات نانو ساخت داخل کشور از ۴.۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ به ۳۰.۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: بازار محصولات نانو ساخت داخل کشور از ۴.۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ به ۳۰.۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید.

خبرگزاری ایرنا – اعماد احمدوند  با اعلام این خبر در نشست خبری بررسی بازار محصولات ساخت ایران و تحلیل بخش‌های مختلف این حوزه و صادرات آن  افزود: این مهم بیانگر متوسط رشد سالانه ۹۰ درصدی است و حدود ۵۰ درصد بیشتر از متوسط نرخ تورم سالانه کشور در این دوره بر اساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه، سه حوزه صنعتی ساخت و ساز، خودرو و نفت و گاز و پتروشیمی به ترتیب بیشترین سهم را از بازار محصولات نانو در سال ۱۴۰۱ داشته اند، افزود: نزدیک به نیمی از بازار فناوری نانو کشور مربوط به حوزه ساخت و ساز است.

احمدوند ادامه داد: همچنین حدود ۹۰ درصد از بازار ۲ حوزه بعدی شامل خودرو و نفت و گاز را انواع نانوکاتالیست های خودرو و نفت و پتروشیمی تشکیل می دهند.

وی همچنین تصریح کرد: چهار فناوری نانوپوشش، نانوکاتالیست، نانوآمیزه سازیو پرداخت و عملیات سطحی بیشترین سهم را در تولید محصولات نانویی ساخت ایران دارند.

فعالیت ۷۰ شرکت نانویی با حجم فروش سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان

دبیر ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین از فعالیت حدود ۷۰ شرکت با حجم فروش نانوی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در سال در کشور خبر داد.

احمدوند افزود: این شرکت ها ۸۵ درصد از حجم بازار فناوری نانوی ایران را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۹ میلیون دلار از محصولات نانویی ساخت ایران به ۴۸ کشور در پنج قاره دنیا صادر شده است، گفت: بیش از ۸۰ درصد از صادرات محصولات نانو به ترتیب به کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، ترکیه، گرجستان و آذربایجان اختصاص داشت.

صادرات ۹ میلیون دلاری محصولات نانویی ضدسرطان

دبیر ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو از صادرات ۹ میلیون دلاری محصولات نانویی داروی ایرانی ضد سرطان در هفت سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: در همین مدت با تولید این داروهای نانویی از خروج بیش از ۹۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.

احمدوند ادامه داد: بر همین اساس و باتولید این نانو داروها و کاهش واردات آنها، کاهش هزینه شرکت‌های بیمه‌گذار از مجموع فروش داخلی این داروها در سال ۱۴۰۱ بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه حجم فروش کل نانو داروها پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و حجم صادرات آنها ۹ میلیون دلار است، یادآور شد: حجم فروش نانو داروهای ضد سرطان در داخل کشور نیز سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو افزود: این میزان فروش و صادرات مربوط به سه قلم داروی ضد سرطان است که تولید آن موجب کاهش هزینه ۷۰۰ میلیارد ریالی شرکت‌های بیمه‌ای شد.

تولید ۷۰ درصد از کل نانوکاتالیست‌های صنایع گاز و پتروشیمی در داخل

احمدوند همچنین اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از کل نانوکاتالیست‌های صنایع گاز و پتروشیمی ایران در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در حوزه نانو پوشش در سال‌های اخیر پنج شرکت در تولید تجهیزات پوشش‌دهی صنعتی نانو فعال بوده‌اند، تصریح کرد: با تولید این تجهیزات حدود ۱۰۰ برابر محموع فروش این شرکت بازار ثانویه محصولات نانو پوشش از قبیل شیرآلات بهداشتی، کاشی، یراق‌آلات، چینی و بلورجات و مصنوعات فلزی توسعه یافته است.

این مسوول در ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو ادامه داد: این داروها شامل سینا دوکسوزوم، پادینکس و پاکلینب است و عرضه این سه دارو به بازار داخل، کاهش هزینه ۷۰۰ میلیارد ریالی شرکت‌های بیمه‌ای و کاهش قیمت را بدنبال داشته است.

تجاری سازی ۱۴۲۸ محصول نانویی تا پایان ۱۴۰۱

احمدوند تصریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۴۲۸ محصول نانویی به وسیله ۳۵۰ شرکت فعال در این حوزه تجاری شده است و از واحد ارزیابی و نظارت ستاد فناوری های نانو و میکرو، گواهی نانو مقیاس دریافت کرده‌اند.

وی افزود: این آمار جدا از محصولات دارای نانو مقیاس آزمایشی است که از فهرست محصولات ارزیابی این ستاد حذف شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین معادل ارزی بازار فروش محصولات نانویی ساخت ایران را بر اساس قیمت متوسط روزانه نرخ دلار در سال ۱۴۰۱ برابر رقم هزار و ۱۲۵ میلیون دلار اعلام کرد.

همچنین ببینید

آگهی دعوت مجمع عمومی عادی سالیانه(نوبت دوم) اتاق بازرگانی و صنایع ایران

  آگهی دعوت مجمع عمومی عادی سالیانه(نوبت دوم) اتاق بازرگانی و صنایع ایران   جهت …