دنیای رمزارزها چه خصوصیاتی دارد؟

ارزش ارزهای مجازی از ۵.۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ به ۲۵۶ میلیارد یورو در اواسط سال ۲۰۱۸ رسیده است. بازار ارزهای دیجیتال در یک دهه گذشته شکل گرفته اما طی ۳ سال اخیر رشد بسیار زیادی داشته است.

دنیای رمزارزها چه خصوصیاتی دارد؟

به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران،‌ بهترین روایت از رمزارزها، احتمالا ماجرای همان پسربچه‌ای که برای از بین بردن ۲۰ دلار، کتک خورده باشد. نوجوانی که تصمیم گرفته بود پول تو جیبی خود را تبدیل به بیت‌کوین‌ِ‌ناشناخته آن‌سال‌ها کند و بابت این تصمیم خودسرانه، بسیار شماتت شده بود، امروز میلیونر بزرگی است که داستان‌ش بر سر زبان‌ها افتاده. هر بیت‌کوین، در کمتر از ۱۰ سال بعد از فراز و فرودهای پی‌درپی، از ارز مجازی رایگان به نرخ چند ده هزار دلاری رسیده، خودپردازهای خاص خودش را دارد و در کشورهای بزرگی مثل آمریکا، جایگاهش را پیدا کرده است. بیت‌کوین، مشهورترین رمز ارز این سال‌ها، امروز در کجای اقتصاد جهان ایستاده است؟

چند روایت معتبر

  • از سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ تا سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ تعداد کاربران کیف پول‌های زنجیره بلوکی نزدیک به ۶۵۴ درصد رشد داشته است و از حدود ۳ میلیون کاربر به ۲۴ میلیون کاربر رسیده است.
  • میزان ارزش کل ارزهای مجازی از ۵.۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ در اواسط سال ۲۰۱۸ به ۲۵۶ میلیارد یورو رسیده است.
  • حجم تراکنش‌های ده ارز مجازی برتر بیش از ۱۰ میلیارد یورو است. یعنی اگر حجم تراکنش روزانه فروش نفت یک کشور با میزان ۲ میلیون بشکه و نرخ هر بشکه ۶۰ یورو باشد این میزان تراکنش کمتر از ۲ درصد اندازه معاملات روزانه ارزهای مجازی است.
  • اتریوم کلاسیک، دومین ارز مجازی ارزشمند در جهان، ماه گذشته با بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت مواجه شد.  
  • در ماه‌های اخیر و پس از آن‌که وزیر خزانه‌داری آمریکا در سخنانی از نگرانی آمریکا در خصوص استفاده از ارزهای دیجیتالی برای امور غیرقانونی خبر داد، ارزش بیت کوین ابتدا ۱۱.۱ درصد کاهش یافت و بهای این ارز تا ۹۸۵۵ دلار نیز پایین‌تر آمد اما با حمایت برخی معامله‌گران از این سطح، در نهایت قیمت بیت کوین حدود یک درصد تقویت شد و به ۱۰ هزار و ۳۱۹ دلار رسید.
  • در حال حاضر بیت‌کوین، اتریوم،‌ ایکس آر پی، بیت‌کوین کش و لیت‌کوین در صدر جدول ارزهای مجازی جهان قرار دارند.
  • امروزه بیش از ۷۰۰ ارز دیجیتال مختلف وجود دارد اما بیت کوین هنوز هم در این صنعت به عنوان رهبر باقی مانده است
  • در ماه آوریل سال جاری بیت کوین ۲۰۰ درصد نوسان را تجربه کرد.
  • از دسامبر ۲۰۱۷، بیت کوین که در عرش بود به دلیل افزایش کارمزدها و کندی شدید شبکه آرام آرام در شیب نزولی افتاد و از حدود ۲۰ هزار دلار در طی مدت ۴ ماه تا حدود ۶ هزار دلار سقوط کرد.
  • در حالی که بازدهی دلار در یک سال  گذشته در ایران، ۱۱ درصد بود این رقم برای برخی از ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین تا ۶۱ درصد هم رسید.

حاشیه‌های رمز ارزی

  • مردم سیبری از دستگاه‌های استخراج بیت کوین برای گرم کردن خانه خود استفاده می‌کنند! یک خانه معمولی با ۱۰۰ متر فضا در ایرکوتسک، نیازمند یک رادیاتور ۱۰ کیلوواتی است. هزینه قبض برق اهالی در زمستان‌های این منطقه نیز چند صد دلار در ماه بالغ می‌شود. این در حالی است که شش یا هشت عدد از چیپ‌های ویژه، همین کار را انجام می‌دهند، به علاوه اینکه برای صاحب خانه درآمدزایی نیز دارند.
  • که اگر شخصی مبلغ هزار دلار را در سال ۲۰۱۳ در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کرد، دارایی او امروز به میزان ۴۰۰ هزار دلار ارزش داشت.
  • تیم دراپر سرمایه‌گذار شناخته‌شده ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت کوین در ۴ سال آینده به ۲۵۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید.
  • در تابستان سال گذشته معامله کردن ارزهای مجازی غیر قانونی اعلام شد.  بعد از ممنوعیت معامله ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیت کوین در ایران حجم معاملات بیت کوین از ۱۰۰۰ به ۳۰۰ بیت کوین کاهش یافت.

آیا می‌توان بیت‌کوین را با خودپرداز به دلار تبدیل کرد؟

بعد از رشد و توسعه بیت‌کوین در سراسر جهان، کم کم نوبت خودپردازها رسید. آمریکا این جا هم پیش قدم شد تا جایی که امروز بیشترین خودپردازها بیت‌کوین در ایالات متحده آمریکا وجود دارد. بعد از آمریکا بیشترین خودپردازهای بیت‌کوین جهان در کانادا جای گرفته است. این کشور ۶۰۶ دستگاه را در نقاط مختلف تعبیه کرده است. بریتانیا با ۱۶۹ دستگاه در جایگاه بعدی ایستاده و اتریش با ۱۴۶ و روسیه با ۶۹ جایگاه‌های چهار و پنجم را در اختیار دارند.

  • در حال حاضر ۳۴۴۳ خودپرداز بیت‌کوین در سراسر جهان وجود دارد
  • به طور متوسط روزانه شش خودپرداز بیت‌کوین نصب می‌شود
  • ۶۳.۰۶ درصد خودپردازها ارزهای مجازی به شکل یک طرفه و ۳۶.۹۴ درصد آن‌ها به شکل دوطرفه مشغول به کارند.
  • بیشترین خودپردازهای بیت کوین در ایالات متحده آمریکا است. در این کشور ۲۱۳۴ دستگاه خودپرداز بیت‌کوین نصب شده است.

مزایا

  1. بازدهی مناسب: اگر شخصی مبلغ هزار دلار را در سال ۲۰۱۳ در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کرد، دارایی او امروز به میزان ۴۰۰ هزار دلار ارزش داشت. همچنین تعدادی از کوین‌های جایگزین (آلت‌کوین) که به جمع ۱۰ توکن برتر بازار سرمایه راه پیدا کرده‌اند، در برخی ماه‌ها توانسته بودند بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کنند.
  2. سیال بودن: سرعت و سیالیت مهم‌ترین ویژگی پول‌های دیجیتالی است. زمانی که افراد در دارایی‌هایی همانند یک استارت‌آپ سرمایه‌گذاری می‌کنند، ممکن است پول‌هایشان برای چند سال قفل شود. در این شرایط تا زمانی که کسی سهامشان را خریداری نکند، شرکت به نتیجه نرسد و یا عمومی نشود، در این وضعیت گیر خواهند کرد؛ اما در صورتی که این دارایی‌ها در رمزارزها سرمایه‌گذاری شود، سرمایه‌ها همیشه در جریان خواهد بود.
  3. شفافیت بیت کوین و رمزارزها: بسیاری از رمزارزها نسبت به تعهدات خود شفاف عمل می‌کنند. اکثر آنها توضیحات، اطلاعات و سایر مطالب مربوطه را در یک طرح اولیه که سندی طولانی پیرامون کلیات پروژه و تکنولوژی آن است، ارائه می‌کنند. این اطلاعات معمولا شامل نقشه راه، اعضای تیم و اغلب اوقات کد آنها می‌شود.

معایب

  1. تیم‌های بدون تجربه کافی: هر رمزارز اساسا یک محصول استارت‌آپی برای حل یک مشکل جدی است. رمزارزها یک موضوع کاملا جدید و نو هستند. در فضای رمزارزها، تیم‌های کم‌تجربه زیادی وجود دارند که در مقایسه با افراد دارای تجربه و دانش گسترده، دچار کمبود هستند
  2. مشکلات فنی رمزارزها: با توجه به این‌که این دارایی‌ها کاملا دیجیتال هستند، معمولا با مشکلات فنی مواجه می‌شوید. مثلا صرافی‌ها و بازارها ممکن است در مواقع شلوغی بسیار کُند عمل کنند. در هنگام ازدحام شبکه‌ها، سپرده‌ها و برداشت‌ها غیرفعال می‌شوند. در این مواقع، در صورتی که شما نیاز به فروش و یا جابه‌جایی کوین‌ها داشته باشید، در مقابل صرافی‌ها بی‌دفاع و متضرر خواهید شد.
  3. امنیت: یکی از بزرگ‌ترین معایب رمزارزها، موضوع امنیت آن است. صرافی‌های زیادی تا به حال هک شده‌اند و میلیون‌ها دلار دارایی دیجیتال از بین رفته است. کسانی که کوین‌های خود را در آن صرافی‌ها نگهداری کرده‌اند، تقریبا همه‌چیز خود را از دست داده‌اند.

چنانچه تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه دارید، پیشنهاد می کنیم در سمینار تخصصی “بلاکچین و ارزهای دیجیتال” ، که توسط اتاق بازرگانی ایران و فرانسه برگزار خواهد شد، شرکت فرمایید.

همچنین ببینید

کارگروه مدیریت ارز با همکاری بانک مرکزی و اتاق ایران تشکیل می شود

  کارگروه مدیریت ارز با همکاری بانک مرکزی و اتاق ایران تشکیل می‌شود اتاق ایران …