صعود چشم گیر یونیکورن های فرانسه

یونیکورنهای فرانسویاتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه– اگر برای بار اول است که با واژه یونیکورن آن هم در فضای کسب و کار روبرو می شوید، باید بگوییم: بله درست خواندید یونیکورن ها در دنیای کسب و کار امروز از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

اجازه دهید قبل از اینکه به توضیح تیتر این مقاله و یونیکورن های فرانسوی بپردازیم، کمی در خصوصو این اصطلاح و ورود آن به دنیای کسب و کار صحبت کنیم.

واژه یونیکورن از کجا آمده است؟

با شنیدن این واژه خواه ناخواه به یاد اسب افسانه ای با شاخ روی پیشانی خواهید افتاد. با این وجود، این واژه تنها به این معنی خلاصه نمی شود بلکه می توان آن را در زمینه کارآفرینی نیز بکار برد. تعریف اقتصادی آن تا حدودی نزدیک به کلمه اصلی است: منظور کسب و کاری است که همه آرزوی راه اندازی آن را دارند، اما تعداد کمی به این امتیاز دست خواهند یافت.

به عبارت دقیق، منظور ” استارت‌آپی با فناوری جدید است که کمتر از ده سال از ایجاد آن گذشته (و عملا بعد از سال ۲۰۰۳ ایجادشده‌اند) و قبل از وارد شدن به بازار سهام، حداقل یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد”. این تعریف برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط Aileen Lee ، سرمایه‌ گذار ریسک پذیر  آمریکایی مطرح شد. او در مطالعه ای  نشان داد که کمتر از ۰.۱٪ از شرکت‌هایی که در آنها سرمایه‌های ریسک پذیر سرمایه‌گذاری شده بود به ارزش‌ بالای ۱ میلیارد دلار رسیده‌اند. در نتیجه وی واژه «یونیکورن» را به مفهوم کمیاب برگزید.

حالا با این معرفی کوتاه از شرکتهای یونیکورن، بپردازیم به تیتر این مقاله و وضعیت درخشان یونیکورنهای فرانسوی در سال ۲۰۲۱.

 

یونیکورنهای فرانسوی در سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۱ سال بسیار پررونقی برای فرانسه در زمینه فناوری و افزایش تعداد یونیکورنهایش بود، ۲۳ استارت آپ با ارزش بیش از یک میلیارد دلار .

فرانسه انبوهی از تک شاخ ها ایجاد کرده است. در ۶ ژوئیه ۲۰۲۱، استارتاپ ManoMano، متخصص در تعمیرات و باغبانی، با سرمایه ای به ارزش ۳۵۵ میلیون دلار، تبدیل به یکی دیگر از یونیکورنهای فرانسه شد. قبل از او، بسیاری از استارت‌آپ‌های فرانسوی وارد حلقه بسیار بسته شرکت‌های غیر بورسی شدند که ارزش آن‌ها از یک میلیارد دلار میگذرد (معادل تقریبی ۸۴۰ میلیون یورو) و عموماً در زمینه های فناوری، دیجیتال، وب، امور مالی یا تجارت الکترونیک فعال هستند.

فرانسه که در سال ۲۰۱۷ تنها سه یونیکورن داشت، با همسایگان اروپایی خود فاصله زیادی داشت. با این حال، او به آرامی اما  مطمئنن به آنها می رسد. در میان محبوب ترین یونیکورنهای فرانسوی می توان به Back Market، Alan، Contentsquare یا حتی Voodoo اشاره کرد.

همچنین ببینید

وبینار ۶ ساعته آشنایی با سیستم های حمل و نقل

با سلام و احترا م ، بدینوسیله به استحضار می رساند، وبینار ۶ ساعته آشنایی با …